Matchmaking i Mentorprogrammet, Halmstad

Posted by | september 20, 2013 | Uncategorized | No Comments

Mentorprogrammet2 130919Mentorprogrammet 130919mentorprgrammet1 130919

 

 

 

 

 

Energi, spännande idéer, nya möten och kontakter vad ledorden för gårdagen. Igår gjorde nämligen CRED ett inspel i Almis Mentorprogram. Bland mentorer och adepter fanns nya och och äldre företag, unga vuxna och pensionerade – en helt enkelt härlig mix av människor, erfarenheter och kompetenser. Några var produktutvecklare, någon programmerare, en annan fotograf och andra managementkonsulter mm. Tillsammans fick de utveckla nya kunderbjudanden i grupper om fyra genom att ikläda sig någon annan i rummets företagsidentitet. Resultatet blev allt ifrån tävlingen ”Fångarna i bullhavet” till en interaktiv livräddningsdocka med puls till ett mobilt SPA.

Har ni behov av att skapa en intressant nätverksträff med energi och bra förutsättningar för att skapa nya kontakter? Då kan ni ju kopiera nedan körschema och bara trycka på start. Varsågoda!

Körschema

18.00 Hej och välkomna – vilka är vi, vad ska vi göra idag?
18.10 Alla skriver ner sitt företagsnamn (kasnke kort vad företaget gör om namnet inte avslöjar det) på korrespondenskort eller små lappar. Samla in dem
18.15 Alla får en lapp (inte sin egen) och urträder nu sin egen identitet och iträder en ny. Mentorer ställer sig på ena sidan av rummet, adepter på andra. Haffa någon man känner minst och slå sig ner vid bord (med plats för fyra pers) två och två.
18.25 Krocka idéer. Paren kombinerar sina två företag och ska skriva ner så många nya kunderbjudanden som möjligt på 5 min. Välj ut den bästa idén.
Vid varje bord sitter nu fyra personer med två par som just krockat sina företag. Det finns alltså två nya idéer/kunderbjudanden vid varje bord.
18.30 Krocka idéer igen. De två nya idéerna/kunderbjudandena krockas för att blir ett helt nytt erbjudande. Så många som möjligt på 5 min. Välj ut den bästa idén.
18.40 Utveckling av idén. Hur ska det har nya erbjudandet säljas, vem är kunden, hur ska det distribueras och vad behöver vi göra för att sätta igång? Använd en mall med frågorna nedskrivna på.
19.00 Alla avslöjar sina riktiga identiteter och vi tar en mingel paus.
19.30 Pitch. Grupperna förbereder en elevator pitch för de andra grupperna, 5 min.
19.35 En ur gruppen pithar det nya erbjudanet. Inleder med att berätta vilka företag som ligger bakom idén (alltså inte ens riktiga identiteter utan den man fått tilldelats).
19.50 Alla byter nu plats och sätter sig där som ens riktiga företag finns representerat. Byter visitkort och bokar in ett lunchmöte där man diskuterar vidare idén som några andra varit delaktiga i att utveckla för sin egen räkning.

Detta behöver ni:
Vanliga vita A4
Korrespondenskort att skriva företagsnamnen på
Pennor
En mall att fylla i målgrupp, sälj/marknadsföring, distribution och kompletterande kompetenser.

Lycka till!